Regulamin realizacji projektów edukacyjnych
w Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Zamościu
Rozdział I. Zasady ogólne
§ 1
Dyrektor Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego powołuje na każdy rok szkolny koordynatora realizacji projektów edukacyjnych.
§ 2.
- Projekty realizowane są przez uczniów w klasie drugiej, a w szczególnych przypadkach w klasie pierwszej, jednak nie później niż do zakończenia I półrocza w klasie trzeciej.
- Uczniowie mogą brać udział w realizacji projektów pod kierunkiem jednego opiekuna lub zespołu opiekunów.
- Uczeń może brać udział w realizacji więcej niż jednego projektu.
§ 3.
Czas trwania projektów powinien wynosić od dwóch tygodni do trzech miesięcy i może być przedłużony przez opiekuna zespołu.
§ 4.
Gimnazjum zapewnia warunki do realizacji projektów w ramach posiadanych przez siebie środków.
Rozdział II. Procedura dopuszczania projektów do realizacji
§ 5.
- Na początku każdego roku szkolnego, wychowawcy informują uczniów klas drugich o warunkach i zasadach realizacji projektów.
- Rodzicom przekazuje się informację o warunkach i zasadach realizacji projektów, nie później niż do 15 września.
§ 6.
- W terminie do 30 września nauczyciele przedmiotów pozyskują informacje od uczniów
o problemach, które chcieliby rozwiązać metodą projektów edukacyjnych. - W terminie do 15 października zespoły przedmiotowe, uwzględniając problematykę zaproponowaną przez uczniów, opracowują zestawy tematów projektowych, ustalają opiekunów grup tematycznych i przedstawiają je koordynatorowi.
- Informacje, o których mowa w ust. 2., udostępnia się uczniom na stronie internetowej gimnazjum i w bibliotece.
§ 7.
- W terminie do 30 października opiekunowie projektów podczas konsultacji z uczniami udzielają wskazówek i odpowiadają na pytania.
- Wyboru określonego tematu uczeń dokonuje do 15 listopada, składając opiekunowi pisemną deklarację (załącznik nr 1) ze wskazaniem wszystkich członków zespołu w liczbie od 3 do 6, przy czym mogą to być zespoły międzyoddziałowe. W uzasadnionych przypadkach np. w trakcie realizacji dużego projektu dopuszcza się zwiększenie liczby członków zespołu.
- Potwierdzoną przez opiekuna deklarację uczeń przekazuje wychowawcy, który przechowuje ją w teczce wychowawcy.
- Ten sam temat projektu może być wybrany, za zgodą opiekuna projektu, przez kilka zespołów uczniowskich.
- W przypadku gdy uczeń:
a) nie zdecyduje o wyborze tematu,
b) nie określi zespołu, z którym będzie realizował projekt,
c)nie złoży deklaracji z powodów niezależnych od siebie (np. z powodu choroby)
zostanie włączony do określonego zespołu przez wychowawcę, który powinien uwzględnić zainteresowania i zdolności ucznia.
Rozdział III. Prawa i obowiązki osób uczestniczących w projekcie
§ 8.
- Do obowiązków koordynatora należy:
a) udzielanie nauczycielom pomocy merytorycznej na temat metody projektów oraz możliwości pozyskiwania różnorodnych źródeł ich dofinansowania
b) koordynowanie pracy nauczycieli, w tym opiekunów projektów
c) przygotowanie harmonogramu realizacji projektów na dany rok szkolny
d) nadzór nad dokumentacją projektów
e) organizacja Dni Projektów. - Koordynator posiada następujące uprawnienia:
a) podejmuje decyzje o realizacji danego projektu na wniosek jego opiekuna oraz po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły szczególnie w przypadkach konieczności zapewnienia środków finansowych na realizację projektu,
b) ustala szczegółowy plan organizacji Dni projektów.
§ 9.
1. Opiekun projektu nadzoruje pracę zespołu uczniów realizujących projekt edukacyjny
w zakresie następujących działań:
a) wyboru tematu projektu edukacyjnego
b) określania jego celów i zaplanowania etapów realizacji
c) ustalenia dokumentacji potwierdzającej realizację projektu
d) korekty merytorycznej zgłoszonych przez uczniów do rozwiązania podczas realizacji zadań projektowych
e) bieżącego monitorowania prac zespołu i poszczególnych jego członków oraz udzielania konsultacji i wskazówek
f) wykonania zaplanowanych działań
g) publicznego przedstawienia rezultatów projektu edukacyjnego
2.Opiekun projektu posiada następujące uprawnienia:
a) podejmowanie decyzji w sprawie wyboru tematu projektu edukacyjnego
b) dokonywanie ostatecznej oceny pracy uczniów zaangażowanych w projekt
c) ustalanie zasad współpracy uczniów z innymi nauczycielami i pracownikami szkoły w przypadku, gdy jest to niezbędne w trakcie wykonywania zadań projektowych
d) prowadzenie dokumentacji projektu ujętej w załącznikach do szczegółowych zasad realizacji projektów edukacyjnych
e) prowadzenie innej dokumentacji niezbędnej do potwierdzenia realizacji projektu, w tym osiągnięcia jego celów lub rezultatów.
§ 10.
- Do obowiązków wychowawców klas, których uczniowie realizują projekt należy:
a) informowanie uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny
b) wpisanie na świadectwie ukończenia gimnazjum informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temacie projektu edukacyjnego
c) składanie do dyrektora szkoły wniosków o zwolnienie ucznia z realizacji projektu edukacyjnego z własnej inicjatywy lub na wniosek jego rodziców.
2. Nauczyciele niebędący opiekunami projektów są zobowiązani udzielać uczniom pomocy w ramach konsultacji przedmiotowych.
§ 11.
1.Uczniowie mają obowiązek:
a) brania udziału w realizacji co najmniej jednego projektu edukacyjnego
b) realizowania pod opieką nauczyciela zgodnie ze szczegółowymi warunkami realizacji projektu działań obejmujących:
c) wybór tematu projektu edukacyjnego,
d) określenie jego celów i zaplanowanie etapów realizacji,
e)wykonanie zaplanowanych działań,
f) publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.
2.Uczniowie mają prawo do:
a)zgłaszania problemu, który chcieliby rozwiązać,
b) wyboru projektów, w których chcieliby uczestniczyć.
Rozdział IV. Zasady realizacji projektów
§ 12.
- Realizacja projektu rozpoczyna się od spotkania, na którym opiekun projektu z zespołem uczniowskim wspólnie ustalają w szczególności:
a) cele projektu
b) czas realizacji projektu
c) wykaz problemów rozwiązywanych przez uczniów
d) formy pracy, zbierania informacji i dokumentowania prac
e) podział zadań w zespole i zasady współpracy
f) kryteria oceny projektu
g) sposób prezentacji i podsumowania projektu.
§ 13.
- Zakończeniem projektu jest publiczna prezentacja, której forma jest uzależniona od tematyki realizowanego projektu.
- Prezentacje odbywają się w maju, podczas Dni Projektów, a jeśli nie ma możliwości zaprezentowania wszystkich zrealizowanych projektów w innym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora w uzgodnieniu z opiekunami poszczególnych projektów.
- W przypadku projektu realizowanego jako przedsięwzięcie jego prezentacja następuje zgodnie z ustalonym planem przyjętym w projekcie.
- W zależności od tematyki projektu w prezentacjach jako obserwatorzy i zaproszeni goście mogą uczestniczyć:
a) uczniowie
b) rodzice uczniów
c) osoby lub przedstawiciele instytucji, organizacji, władz samorządowych itp., z którymi wiązała się tematyka projektu
d) inne osoby, których obecność opiekun i uczniowie uznają za ważną i potrzebną ze względu na charakter projektu.
Rozdział V. Dokumentowanie realizacji projektu
§ 14.
- W szkole prowadzona jest obowiązkowa dokumentacja stanowiąca załączniki do regulaminu realizacji projektów:
– Kontrakt na wykonanie projektu (załącznik 2),
– Sprawozdanie z realizacji projektu (załącznik 3),
– Karta oceny ucznia (załącznik 4)
- Ponadto opiekunowie projektu prowadzą dodatkową dokumentację potwierdzającą realizację projektu oraz osiągnięcie założonych celów lub rezultatów w formie: portfolio, kart zadań, poradników, przewodników, prezentacji, zdjęć, plakatów etc.
- Dokumentacja zgromadzona w trakcie realizacji projektu jest przechowywana do końca nauki ucznia w gimnazjum.
Rozdział VI. Zasady oceniania uczniów uczestniczących w projekcie
§ 15.
- Oceny projektu dokonuje opiekun, który może konsultować się z innymi nauczycielami przed jej dokonaniem, korzystając z karty oceny projektu.
- Opiekun projektu opracowuje kryteria oceny projektu i zapoznaje z nimi uczniów przed przystąpieniem do jego realizacji.
- Opiekun projektu winien przedstawić wychowawcy klasy informację o przebiegu realizacji projektu i ocenę poszczególnych uczniów.
- Kryteria oceniania zachowania zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.
- Dopuszcza się możliwość dokonywania ocen przedmiotowych na zasadach opisanych w WSO.
- Ocena ma charakter zarówno opisowy, jak i punktowy, odrębnie dla każdego ucznia uczestniczącego w projekcie i jest podstawą do dokonania zapisu na świadectwie ukończenia gimnazjum.
- Jeśli projekt (lub jego część) jest ściśle związany z programem danego przedmiotu, dopuszcza się wpisanie oceny cząstkowej do dziennika lekcyjnego z jednego lub kilku przedmiotów. Ocenę ustala wówczas opiekun projektu (jeśli jest jednocześnie nauczycielem przedmiotu) lub nauczyciel przedmiotu na podstawie oceny opisowej, o której mowa w ust. 5.
Rozdział VIII. Zasady uzyskiwania wpisu na świadectwie szkolnym
§ 16.
- Uczeń lub jego rodzice wskazują w terminie nie później niż do 30 marca roku szkolnego, w którym uczeń przystępuje do egzaminu gimnazjalnego wybrany projekt, którego temat zostanie wpisany na świadectwie ukończenia szkoły.
- Podstawą do dokonania wpisu jest karta projektu i karta oceny projektu potwierdzająca udział ucznia w projekcie edukacyjnym oraz uzyskaną przez niego ocenę.
- Na świadectwie będą wpisane tylko te projekty, z których uczeń otrzymał minimalną ocenę pozytywną.
Rozdział IX. Zasady i tryb zwalniania uczniów z uczestnictwa w projekcie
§ 17.
- Decyzję o zwolnieniu ucznia z realizacji projektu edukacyjnego w szczególnie uzasadnionych przypadkach uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu podejmuje dyrektor szkoły na wniosek wychowawcy klasy lub rodziców (prawnych opiekunów), a także z własnej inicjatywy.
- Szczególnymi przypadkami wykluczającymi udział uczniów w projekcie może być:
a) długotrwałe zwolnienie lekarskie, którego czas trwania wyklucza udział ucznia w projekcie
b) realizacja indywidualnego nauczania w warunkach domowych
c) długotrwałe leczenie w warunkach szpitalnych lub sanatoryjnych. - Wniosek o zwolnienie ucznia z realizacji projektu edukacyjnego składają rodzice (lub prawni opiekunowie) z chwilą podjęcia informacji o braku możliwości uczestnictwa ich dziecka w realizacji projektu edukacyjnego.
- Dyrektor szkoły w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku przedstawia rodzicom (prawnym opiekunom) swoją decyzję w tej sprawie.
Rozdział X. Postanowienia końcowe
§18.
- Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem rozstrzyga koordynator w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
- Wnioski dotyczące zmian w niniejszym dokumencie zgłasza Rada Pedagogiczna Gimnazjum nr 4 w Zamościu.